Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑ 150 150 Kωνσταντίνος Χολέβας

thoycydides

Δύο διαφορετικές εικόνες με επίκεντρο την Ιστορία μας. Ένα διήμερο Συνέδριο που διοργάνωσε η Εκκλησία της Ελλάδος για την ιστορία της Τουρκοκρατίας και του 1821, με σεβασμό στον διάλογο, στην τεκμηρίωση και στις πηγές. Και από την άλλη πλευρά η κομματικοποίηση σχολικών εορτών, τελετών και παρελάσεων σε Δήμους  για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου.

Αυτή είναι η σημερινή ελληνική κοινωνία, Από τη μία πλευρά υπάρχουν άνθρωποι, θεσμοί και ιδρύματα που σέβονται την Ιστορία ως επιστήμη, ως έρευνα, ως κτήμα ες αεί κατά τον Θουκυδίδη, ως δίδαγμα για τους νεωτέρους, ως παρακαταθήκη, ως μνήμη. Από την άλλη πλευρά βλέπουμε την επέλαση του ψευδοπροοδευτισμού, του ωχαδελφισμού, της κατεδαφίσεως αρχών και αξιών, την Ιστορία που γίνεται ιδεολόγημα.

Ευτυχώς υπάρχουν και τα θετικά μηνύματα. Η Εκκλησία της Ελλάδος, δια της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος, οργάνωσε στις 23 και 24 Οκτωβρίου το Δ΄ Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο στη σειρά των δέκα συνεδρίων που θα οργανώσει μέχρι το 2021 για τη συμπλήρωση διακοσίων ετών από τη Μεγάλη Ελληνική Επανάσταση. Το φετινό θέμα ήταν ο Ελληνικός και ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός. Ακούσθηκαν 23 εισηγήσεις και κατατέθηκαν ντοκουμέντα, κείμενα , απόψεις και ερμηνείες, από διάφορες ή και διαφορετικές οπτικές γωνίες. Πραγματοποιήθηκε διάλογος, διαφάνηκαν αντιθέσεις και εκφράσθηκαν με ευπρέπεια οι διαφωνίες.

Η Εκκλησία μας έχει αποφασίσει να τιμήσει με αυτόν τον τρόπο τα διακόσια χρόνια από το 1821 και παράλληλα να χαρίσει στις επόμενες γενιές δέκα τόμους με τα Πρακτικά των συνεδρίων αυτών. Ήδη έχουν κυκλοφορηθεί οι τρεις πρώτοι τόμοι. Του χρόνου το Ε΄ Συνέδριο θα έχει ως θέμα την Εξωτερική Πολιτική της Ελληνικής Επαναστάσεως και τον Φιλελληνισμό.

Υπάρχουν βεβαίως και τα αρνητικά μηνύματα. Οι σχολικές εορτές που δεν σέβονται την ιστορική αλήθεια, αλλά κομματικοποιούν το 1940 και την Εθνική Αντίσταση. Οι Δήμαρχοι που ζητούν να καταργηθούν οι παρελάσεις. Οι φανατικοί που καταγγέλλουν τη μαθητική παρέλαση ως εφεύρημα δικτατορικών καθεστώτων και αρνούνται να δουν ότι και το 1921 έγινε στην Αθήνα μαθητική παρέλαση για τα 100 χρόνια της Επαναστάσεως, αλλά και στη Ελεύθερη Σμύρνη το 1920 παρήλασαν τα σχολεία  μπροστά στον Μητροπολίτη Χρυσόστομο, τον μετέπειτα Εθνοϊερομάρτυρα.

Φοβούμαι ότι οι διαστρεβλωτές της Ιστορίας συντόμως θα ασχοληθούν με τα σχολικά βιβλία και θα έχουμε νέα φαινόμενα «συνωστισμού». Την αποχριστιανοποίηση των Θρησκευτικών θα ακολουθήσει και ο αφελληνισμός της Ιστορίας. Θεωρώ πολύ πιθανόν ότι ο Υπουργός Παιδείας, ως αρνητής της Γενοκτονίας των Ποντίων, θα επαναφέρει αντιλήψεις που θα θυμίζουν  το αποσυρθέν απαράδεκτο βιβλίο της ΣΤ΄ Δημοτικού.

Ας σεβασθούμε την Ιστορία ως επιστήμη και ως εθνική μνήμη. Το οφείλουμε στους νεκρούς μας.

Άρθρο μου στην Κυριακάτικη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, 1 Νοεμβρίου 2015

Κωνσταντίνος Χολέβας