ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ 500 281 Kωνσταντίνος Χολέβας

Η έναρξη του νέου σχολικού έτους μάς δίνει την ευκαιρία να επισημάνουμε θετικές εξελίξεις και να καταθέσουμε προβληματισμούς.

Όπως είναι γνωστό έχουν καταστρωθεί νέα Αναλυτικά Προγράμματα για τα περισσότερα μαθήματα του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου. Τα Προγράμματα έχουν δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και θα εφαρμοσθεί η μέθοδος του πολλαπλού βιβλίου. Δηλαδή για κάθε μάθημα μπορούν να εμφανισθούν πολλές συγγραφικές ομάδες και να καταθέσουν προς έγκριση το σχολικό εγχειρίδιό τους. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα εγκρίνει εκείνα, τα οποία σέβονται το Αναλυτικό Πρόγραμμα και στοιχειώδεις κανόνες παιδαγωγικής. Από τα δύο, τρία ή και περισσότερα βιβλία που θα εγκριθούν κάθε εκπαιδευτικός θα επιλέγει το σχολικό εγχειρίδιο που θεωρεί καλύτερο. Μετά από δύο χρόνια, λοιπόν, δεν θα έχουμε το μοναδικό βιβλίο του παλαιού ΟΕΔΒ ή του νεώτερου Διόφαντου, αλλά θα έχουμε το πολλαπλό βιβλίο. Ας ελπίσουμε το σύστημα να λειτουργήσει με επιτυχία.

Παρατηρώ με ικανοποίηση ότι για το θεμελιώδες μάθημα της Ιστορίας το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Λυκείου συνέταξε ομάδα υπό τον έγκριτο Ιστορικό της Νεώτερης και Σύγχρονης Εποχής Ιάκωβο Μιχαηλίδη, Καθηγητή του ΑΠΘ. Επίσης για τα προγράμματα Ιστορίας του Γυμνασίου την κεντρική ευθύνη ανέλαβε ο καταξιωμένος Καθηγητής της Ιστορίας του Μεταπολεμικού Κόσμου στο ΕΚΠΑ Ευάνθης Χατζηβασιλείου. Τα δύο βιβλία που έχει συγγράψει μαζί με τον Καθηγητή Άγγελο Συρίγο για τη Συμφωνία των Πρεσπών και για τη Μικρασιατική Καταστροφή έκαναν  γνωστή την ευρυμάθεια και τη σοβαρότητά του στο ευρύ κοινό.

Έχει ιδιαίτερη σημασία η διδασκαλία της Ιστορίας με σεβασμό στην εθνική ταυτότητα και στη διαχρονική συνέχεια του Ελληνισμού, παραλλήλως προς την παρουσίαση των παγκοσμίων εξελίξεων και με στόχο την εκπαίδευση πολιτών με δημοκρατική συνείδηση. Η εθνική μας ταυτότητα πρέπει να καλλιεργείται στο σχολείο με έμφαση στην οικουμενικότητα του Ελληνισμού. Οι αφελείς αντιλήψεις ότι η παγκοσμιοποίηση θα καταργήσει τα έθνη και τα εθνικά κράτη απέτυχαν να προβλέψουν τις εξελίξεις. Όταν χειροκροτούμε τους Ουκρανούς που αγωνίζονται – και δικαίως- για τη διαφύλαξη της εθνικής  ταυτότητάς τους, δεν είναι λογικό να δεχόμαστε αποδομητικές θεωρίες, οι οποίες αρνούνται την ελληνική εθνική ταυτότητα!

Σε καλό δρόμο βρίσκεται, κατά την άποψή μου, η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο. Πρόκειται για ένα μάθημα το οποίο ενισχύει την ελληνική ταυτότητα και την εκφραστική ικανότητα των μαθητών  υπενθυμίζοντας ταυτοχρόνως την ευρωπαϊκή μας διάσταση. Στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη υπάρχουν Κλασικά Λύκεια για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών και ο Γάλλος Πρόεδρος Μακρόν δίνει έμφαση στο μάθημα αυτό. Φέτος γίνεται στενότερη σύνδεση μεταξύ Αρχαίων και Νέων Ελληνικών. Στη Γ΄ Γυμνασίου θα διδάσκεται από το πρωτότυπο ο «Αλέξανδρος» του Πλουτάρχου.

Παρά τις αντιδράσεις των γνωστών «ουδετερόθρησκων» το μάθημα των Θρησκευτικών παραμένει υποχρεωτικό (με το δικαίωμα απαλλαγής σε ειδικές περιπτώσεις). Θα βασίζεται στην Ορθόδοξη Χριστιανική Παράδοση, όπως επιβάλλουν οι σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας των ετών 2018 και 2019. Άλλωστε το άρθρο 16, παρ. 2, του Συντάγματος προβλέπει ως σκοπό της Παιδείας την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνειδήσεως.

Βεβαίως χρειάζονται τα μαθήματα Πληροφορικής και Ξένων Γλωσσών. Ας αναζητήσουμε μία ισορροπία μεταξύ Ανθρωπιστικής και Τεχνολογικής Παιδείας. Χρειαζόμαστε νέους με ήθος και σεβασμό στον συνάνθρωπο.

Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 10.9.2022

Κωνσταντίνος Χολέβας