Στην προεκλογική εκστρατεία ορισμένων κομμάτων έχει ενταχθεί και ο σχολιασμός του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων. Θεωρώ, λοιπόν, χρήσιμο να θυμηθούμε πρόσφατες εξελίξεις που αφορούν τη σχολική διδασκαλία για να μην δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις.
Η Κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη, με τη Νίκη Κεραμέως στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων κατά την τετραετία 2019-2023, ανέλαβε ενδιαφέρουσες πρωτοβουλίες.
Από τον Σεπτέμβριο του 2025 καταργείται το μοναδικό σχολικό βιβλίο. Για κάθε μάθημα του Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου εκλήθησαν να καταθέσουν προτάσεις διάφορες συγγραφικές ομάδες. Στόχος είναι το πολλαπλό βιβλίο. Για κάθε μάθημα θα υπάρχουν και δύο και τρία ή και περισσότερα βιβλία. Ο εκπαιδευτικός θα επιλέγει ένα από αυτά. Η επιλογή θα γίνεται μόνο από βιβλία εγκεκριμένα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Έχουν δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως νέα Αναλυτικά Προγράμματα για 166 μαθήματα όλων των βαθμίδων. Με απλά λόγια: η κριτική που γίνεται στα παλιά βιβλία είναι άνευ αντικειμένου, διότι όλα τα σχολικά βιβλία που υπήρχαν μέχρι σήμερα θα αποσυρθούν.
Καταγράφω ορισμένες καινοτομίες των Αναλυτικών Προγραμμάτων.
Στο μάθημα της Ιστορίας αποσύρθηκε η ύλη για όλες τις βαθμίδες, την οποία είχε δημοσιεύσει σε ΦΕΚ το 2019 ο Υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Γαβρόγλου. Η ύλη εκείνη είχε περισσότερο κοινωνιολογικό προσανατολισμό και έδινε έμφαση στις οικονομικές εξελίξεις. Δεν υπήρχε προβολή των ηρώων, των διπλωματικών και πολεμικών γεγονότων. Γενικότερα η ύλη του 2019 αμφισβητούσε τη συνέχεια του Ελληνισμού. Τότε η απόσυρση ενόχλησε τον ΣΥΡΙΖΑ, οι εκπρόσωποι του οποίου διαμαρτυρήθηκαν επειδή η σχολική Ιστορία αποκτά εθνικό και όχι «κοινωνικό» περιεχόμενο.
Το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Γυμνασίου επιβλέπει ομάδα ιστορικών υπό τον Καθηγητή Ιστορίας του ΕΚΠΑ κ. Ευάνθη Χατζηβασιλείου. Την αντίστοιχη ύλη του Λυκείου εποπτεύει ομάδα επιστημόνων υπό τον Καθηγητή Ιστορίας του ΑΠΘ κ. Ιάκωβο Μιχαηλίδη. Όπως έχουν ανακοινώσει οι υπεύθυνοι θα δοθεί έμφαση στα εθνικά θέματα του Ελληνισμού, ενώ θα τονίζονται και τα κυριότερα σημεία της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας Ιστορίας. Πρόκειται για δύο σοβαρούς ιστορικούς, οι οποίοι μαζί με τους συνεργάτες τους είναι σε θέση να καταθέσουν μία ύλη Ιστορίας με εθνική αξιοπρέπεια και σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους χωρίς ακρότητες.
Στο μάθημα των Θρησκευτικών ισχύει η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και συγκεκριμένα οι αποφάσεις 660/2018, 926/2018, 1749/2019 και 1750/2019. Με τις αποφάσεις αυτές ακυρώθηκαν ως αντισυνταγματικά τα νομοθετήματα των Υπουργών του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη και Κώστα Γαβρόγλου που εισήγαγαν το “Νέο Πρόγραμμα Σπουδών” για τα Θρησκευτικά. Οι αποφάσεις του ΣτΕ αφορούν το περιεχόμενο και την ουσία του μαθήματος, ζητούν σεβασμό της Ορθόδοξης Χριστιανικής Παράδοσης και είναι δεσμευτικές για όλους.
Στα γλωσσικά μαθήματα του Γυμνασίου γίνεται προσπάθεια να αναδειχθεί η ενότητα και η συνέχεια μεταξύ Αρχαίων και Νέων Ελληνικών. Το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα για τα Αρχαία Ελληνικά της Γ΄ Γυμνασίου προβλέπει τη διδασκαλία από το πρωτότυπο του Βίου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τον οποίο συνέγραψε ο Πλούταρχος.
Η ανθρωπιστική παιδεία είναι απαραίτητη παράλληλα με την κατάρτιση των παιδιών μας στην Πληροφορική και στα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα. Το άρθρο 16, παρ. 2, του Συντάγματος ορίζει ως σκοπό της Παιδείας την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλαση ελευθέρων και υπευθύνων πολιτών.
Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 10.6.2023