ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ: ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ: ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ: ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ 500 438 Kωνσταντίνος Χολέβας

Στις αρχές του 2025 θα αρχίσει η συζήτηση για τα αναθεωρητέα άρθρα του Συντάγματος δεδομένου ότι θα έχουν συμπληρωθεί 5 χρόνια από την προηγούμενη αναθεώρηση. Η Βουλή αυτή απλώς θα προτείνει ποια άρθρα πρέπει να αναθεωρηθούν και η επόμενη, όποτε γίνουν εκλογές,    θα ψηφίσει ποια άρθρα τελικά θα αλλάξουν.

Αν η παρούσα Βουλή προτείνει για αναθεώρηση ένα άρθρο με τουλάχιστον 180 ψήφους, τότε η επόμενη μπορεί να το αναθεωρήσει με 150 τουλάχιστον ψήφους υπέρ. Αν η παρούσα Βουλή προτείνει ένα άρθρο με 150 ψήφους (και λιγότερες από 180) τότε η επόμενη Βουλή θα πρέπει να συγκεντρώσει 180 ψήφους για να αναθεωρήσει το συγκεκριμένο άρθρο.

Ήδη στις προθέσεις της Κυβέρνησης ακούγεται ότι είναι η αναθεώρηση των άρθρων που θα επιτρέπουν την καθολική επιστολική ψηφοφορία, την επιτάχυνση των αποφάσεων της Δικαιοσύνης, την πρόσληψη σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα κ.ά.

Είναι βέβαιο ότι μία από τις αναθεωρητέες διατάξεις θα είναι το άρθρο 16, παράγραφος 5, που αναφέρεται στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Η Νέα Δημοκρατία και πιθανότατα το ΠΑΣΟΚ θα υποστηρίξουν την αναθεώρηση ώστε να είναι συνταγματικώς επιτρεπτή η ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων. Σήμερα η παράγραφος αυτή ορίζει τα εξής:

  1. H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Tα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Kράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς τους. Συγχώνευση ή κατάτμηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μπορεί να γίνει και κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, όπως νόμος ορίζει.

Προσωπικά συμφωνώ με την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, αν εξασφαλισθεί το επίπεδο των σπουδών, η ποιότητα των ακαδημαϊκών προσόντων των καθηγητών και η ύπαρξη ενός διακριτικού ελέγχου από το Υπουργείο Παιδείας. Ήδη στην Κύπρο λειτουργούν με επιτυχία τα μη κρατικά Πανεπιστήμια.

Παράλληλα θα πρέπει να ενισχυθεί θεσμικά και οικονομικά και η λειτουργία των δημοσίων ΑΕΙ, τα οποία επί δύο αιώνες έχουν δώσει στην κοινωνία μας χιλιάδες επιστήμονες, δικαστές, κρατικούς λειτουργούς κ.α. και έχουν επιτύχει διακρίσεις σε διεθνές επίπεδο.

Αυτή που πρέπει να παραμείνει άθικτη  είναι η παράγραφος 2 του ιδίου άρθρου. Αναφέρεται στους σκοπούς της Παιδείας και ορίζει ότι:

  1. H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Kράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.

Χρειαζόμαστε πολίτες που θα συνειδητοποιούν  τα πολιτιστικά στοιχεία του Ελληνισμού τώρα που η συζήτηση για την ταυτότητα είναι έντονη σε όλη την Ευρώπη. Καλύτερα τα παιδιά μας να λαμβάνουν  βασικές γνώσεις για την Ιστορία μας και την Ορθόδοξη Πίστη από το σχολείο για να μην τις αναζητούν σε πηγές αμφιβόλου αξιοπιστίας. Η καλλιέργεια της εθνικής ταυτότητας θα συμβαδίζει με τη διάπλαση δημοκρατικού φρονήματος και με τη διδασκαλία της υποχρέωσης σεβασμού των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Σε μία εποχή, κατά την οποία άλλοι λαοί πλαστογραφούν την Ιστορία μας και μετατρέπουν βυζαντινούς ναούς σε τζαμιά, το σχολείο πρέπει να προβάλλει τον διαχρονικό Ελληνισμό.

Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 21.9.2024

Κωνσταντίνος Χολέβας