Τα σχολεία άνοιξαν πλην εκείνων της Θεσσαλίας. Σ΄ αυτούς τους μαθητές και δασκάλους στρέφουμε τη σκέψη μας. Και για την υπόλοιπη Ελλάδα εύχομαι καλή δύναμη στο έργο μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων.
Είναι ενδιαφέρουσα και αξιέπαινη η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να βελτιώσει τις ψηφιακές γνώσεις και δεξιότητες της νέας γενιάς. Άλλωστε αυτό συμβαδίζει και με τις σύγχρονες προκλήσεις και εξελίξεις. Πιστεύω ότι πάντα η μέση λύση είναι η καλύτερη, δηλαδή ο συνδυασμός παραδοσιακών και συγχρόνων μεθόδων. Αυτό δείχνει και η εμπειρία της Σουηδίας, η οποία επανέφερε το παραδοσιακό σχολικό βιβλίο στις τάξεις του Δημοτικού.
Αλλά πέραν των μεθόδων ενδιαφέρει και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Να μιλήσουμε στα παιδιά μας με νηφάλιο και τεκμηριωμένο λόγο για τα στοιχεία που μας κράτησαν όρθιους ως Έλληνες σε πιο δύσκολες εποχές. Να καλλιεργήσουμε τον σεβασμό στην εθνική ταυτότητα και στο δημοκρατικό πολίτευμα. Να φέρουμε σε επαφή τα παιδιά μας με τα γνήσια στοιχεία της Ορθόδοξης Χριστιανικής Παράδοσης, με τον πλούτο της γλώσσας μας, με τις σημαντικές μορφές της Ιστορίας μας.
Είναι κοινός τόπος ότι η παγκοσμιοποίηση βρίσκεται σε υποχώρηση και ότι τα έθνη, τα εθνικά κράτη και οι εθνικές ταυτότητες συνεχίζουν να αποτελούν βασικούς παράγοντες των διεθνών εξελίξεων. Το έχει παραδεχθεί και ο Φράνσις Φουκουγιάμα, διάσημος Αμερικανός διεθνολόγος και φιλόσοφος,. Ότι δηλαδή η παγκοσμιοποίηση δεν είναι νομοτέλεια και ότι κάθε λαός έχει δικαίωμα να διαφυλάξει την εθνική και θρησκευτική ταυτότητά του, αρκεί να σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα και να αποφεύγει τα άκρα και τον φονταμενταλισμό.
Ευτυχώς “υπάρχουν δικασταί εις τας Αθήνας”, για να θυμηθούμε τη γνωστή φράση που αναφέρεται στο Βερολίνο της Πρωσίας. Επισημαίνω μία σειρά αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο από το 2018 μέχρι σήμερα ασχολήθηκε επανειλημμένως και επισταμένως με το μάθημα των Θρησκευτικών και με την προσπάθεια αλλοιώσεως ή περιθωριοποιήσεώς του. Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο της χώρας μας απέρριψε ως αντισυνταγματική τη μετατροπή του μαθήματος σε θρησκειολογικό, την οποία είχαν επιχειρήσει οι Υπουργοί Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ. Επίσης το ΣτΕ έδωσε σαφείς οδηγίες και ερμηνείες στο ερώτημα ποιοί μπορούν να απαλλάσσονται. Το μάθημα θα έχει Ορθόδοξο Χριστιανικό προσανατολισμό και θα απαλλάσσονται μόνο τα παιδιά των αλλοθρήσκων και ετεροδόξων με ενυπόγραφη δήλωση των γονέων.
Η γλώσσα μας έχει διαχρονική συνέχεια. Η Αρχαία και η Νέα Ελληνική είναι απλώς διαφορετικές μορφές της ίδιας γλώσσας. Ο αείμνηστος Ισπανός Γλωσσολόγος Φρανσίσκο Αντράντος έχει αποδείξει ότι από αυτή την ενιαία Ελληνική έχουν πάρει πολυάριθμα δάνεια οι περισσότερες γλώσσες του κόσμου, κυρίως οι ευρωπαϊκές. Ας ενισχύσουμε την εκφραστική ικανότητα και τον γλωσσικό πλούτο των νέων παιδιών. Ελπίζω να εφαρμοσθούν συντόμως τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα για τα Νέα και Αρχαία Ελληνικά.
Η Ιστορία πρέπει να φωτίζει όλες τις ιστορικές περιόδους του Ελληνισμού, αλλά και της παγκόσμιας Ιστορίας. Πόσοι Έλληνες γνωρίζουν τον Βυζαντινό ιστορικό Νικήτα Χωνιάτη, στον οποίο αφιέρωσε το μυθιστόρημα Μπαουντολίνο ο Ιταλός συγγραφέας Ουμπέρτο Έκο; Στο Λύκειο είναι χρήσιμη η αναλυτική παρουσίαση των συγχρόνων Εθνικών Θεμάτων.
Προσθέτω ότι η Πολιτική Παιδεία είναι απαραίτητη για να καλλιεργηθεί η δημοκρατική ευθύνη των νέων μας απέναντι στο κοινωνικό σύνολο.
Κ.Χ. ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 16.9.2023